poniedziałek, 27 lipca 2015

Starter- Lissa Price

Tytuł: Starter
Autor: Lissa Price
Ilość stron: 400

"Czy Kopciuszek, tańcząc owej nocy w przepięknej balowej sukni, rozważał wyjawienie księciu prawdy? Czy ona myślała o tym, żeby ni stąd, i zowąd powiedzieć: "Och, książę, czy wiesz, że ta kareta nie jest moja, że naprawdę jestem brudną, bosonogą służącą, przeniesioną na krótko w świat bajki?" Nie. Bo cieszyła się chwilą. I cichutko wymknęła się po północy"


Wojna bakteriologiczna zmiotła z powierzchni Ziemi wszystkich ludzi między 16 a 60 rokiem życia. Nastolatkowie, czyli Starterzy, którzy nie mają żadnej rodziny, muszą ukrywać się i walczyć każdego dnia o kawałek jedzenia, czy łyk wody. Jedyną nadzieją Callie jest Prime Destinations. To zakład, w którym ukrywani są nastolatkowie, a ich ciała wypożycza się Enderom, seniorom, którzy znowu chcą być młodzi. Callie wie, że to jedyny sposób na zarobienie pieniędzy i zapewnienie swojemu młodszemu bratu  miarę normalnego życia. Jednak chip, który umieszczono w jej ciele przed zabiegiem ma awarię. Wtedy też dziewczyna dowiaduje się, że Prime Destinations jest jeszcze gorsze, niż wszyscy myśleli. 

Sięgnęłam po "Starter", nie oczekując, że będzie to wybitna książka, która trafi do moich ulubionych. I bardzo dobrze, że nie robiłam sobie nadziei. Powieść Lissy Price jest oryginalna, a zarazem taka sama jak wszystkie inne dystopie/antyutopie. Jeszcze nie zetknęłam się z czymś takim jak "wynajmowanie ciał" przez seniorów, którzy chcą znowu przeżyć młodość. Do tego wszystkiego jeszcze wyjaśnienia, jak doszło do tego, że w kraju zostali tylko ludzie młodzi i starzy. Wszystko OK. Co do tego nie mam zastrzeżeń i bardzo mi się to podobało. Jednak z drugiej strony, miałam wrażenie, że to wszystko już było. Bo było. Główna bohaterka, która poświęca się dla dobra członka rodziny/przyjaciela, jest? Jest! Denerwujące młodsze rodzeństwo owej głównej bohaterki, jest? Jest! Trójkąt miłosny, jest? Jest! Źli ludzie, którzy na początku wydawali się dobrzy, są? Są! Te elementy pojawiają się praktycznie w każdej dystopii/antyutopii i "Starter" nie jest wyjątkiem od tej reguły. Powieść Lissy Price była dla mnie miłą lekturą, ale raczej szybko o niej zapomnę w morzu wszystkich powieści młodzieżowych. Nie czuję się zachwycona, jednak zawiedziona też nie jestem. Książka jest według mnie średnia. Nie dałam się porwać całej tej historii, mimo, że milo spędziłam czas na czytaniu "Startera". A wszystko przez to, że książka była bardzo przewidywalna. No przepraszam, ale po tylu antyutopiach i dystopiach, można się już bez problemu domyślać, co się stanie. Jest to powieść dla niewymagających czytelników, którzy chcą po protu się odprężyć po całym dniu w pracy, czy też w szkole. Nawet nie wiem, co mogłabym jeszcze napisać na temat "Startera". I to jest właśnie problem ze średnimi książkami. O beznadziejnej możesz napisać, co Ci się w niej nie podobało i po prostu wykrzyczeć całemu światu, że zmarnowałeś/aś klika cennych godzin swojego życia na takiego gniota. Przy recenzji bardzo dobrej powieści możesz w nieskończoność pisać, że książka jest cudowna i jak bardzo kochasz głównego bohatera. A o średniej? Ni to zła, ni to dobra. Niby mi się nie podobała, ale zła też nie była. I co więcej? No właśnie nic! A jeśli chodzi o "Starter", to zdecydujcie sami, bo nawet nie wiem, czy polecać Wam tę książkę, czy odradzać. 
Moja ocena: 5/10

15 komentarzy:

  1. Czytając pierwsze wersy przypomniał mi się GONE którego nie polubiłam wiec od razu książka dostała minus. A twoja ocena mnie utwierdzila w tym żeby jej nie czytać.

    Pozdrawiam
    blog--ksiazkoholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam tej książki ale postaram się kiedyś nią przeczytać! :)

    http://reading-my-life.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Przed chwilą czytałam recenzje pochwalną tej książki - że niebanalna, że cudna, że taka fantastyczna. Dziękuję, że nie pokusiłaś się o nieszczerą recenzję, cóż, tak jak myślałam, książka raczej nie dla mnie.

    http://leonzabookowiec.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć! Nominowałam Cię do The Name Book Tag :) Mam nadzieję, że weźmiesz w nim udział^^
    Szczegóły: http://isabelczyta.blogspot.com/2015/07/the-name-book-tag.html#more

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi z kolei ta książka naprawdę się podobała i wręcz nie mogę doczekać się drugiej części, ale być może dlatego jestem urzeczona tą książką, gdyż rzadko czytam dystopie/ antyutopie, nie mówiąc wcale.
    Cóż, ile głów, tyle opinii ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zacznę od tego, że tak masz rację, wszystko już było, prawie dokładnie to samo!
    A gdzie? A w "Intruzie" Stephenie Meyer!
    Świat ogarnęły dusze, a Łowcy zabijają ludzi, by przybyłe nie wiadomo skąd Dusze mogły się w tych ciałach osiedlić.
    Jest kilku rebeliantów, ukrywających się.
    Jest główna bohaterka, która dla swojego młodszego brata kradła itp.
    Jest trójkąt miłosny między Jaredem a Ianem.
    No cóż, są raczej dobrzy ludzie, którzy wydawali się źli, ale jeden pies.
    Pomimo to, okładka jest przecudowna i książka bardzo mnie zaciekawiła, pomimo tego, że nie chciałabym powtórki z "Intruza", który swoją drogą średnio mi się podobał.
    Wątpię, bym ją kupiła, ale oczywiście nie pogardzę, jeśli będzie w bibliotece czy w prezencie. ^^
    No cóż, cieniutka książeczka, ale połasiłabym się.
    Bardzo serdecznie zapraszam do mnie:)
    Sejdż Ksionżkowy
    sejdzksionzkowy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. No to teraz mam mieszane uczucia bo chciałam czytać a tu proszę... może nie warto
    http://ksiazkomiloscimoja.blogspot.com/?m=0

    OdpowiedzUsuń
  8. Cytat świetny, zawsze zastanawiam się nad alternatywnymi możliwościami znanych historii, takie moje własne zboczenie. Bo to ciekawe co by było, gdyby Kopciuszek powiedział prawdę, a Śnieżka nie uciekłaby do lasu tylko zbuntowała poddanych przeciwko Złej Królowej :).
    Wnioskując z Twojej recenzji stwierdzam jednak, że poziom abstrakcji historii na chwilę obecną mnie przerasta!

    OdpowiedzUsuń
  9. Zostałaś nominowana do Liebster Blog Award!
    Więcej info: http://miedzy--stronami.blogspot.com/2015/07/liebster-blog-award-1_27.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Hej, nominowałam Cię do Winnie The Pooh Book Tag http://secretsofbooks.blogspot.com/2015/07/winnie-pooh-book-tag-przysowiowy-tag.html :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hej.
    Nominowałam Cię do Liebster Blog Award więcej na:
    blig--ksiazkoholiczki.blogspot.com
    Przepraszam że nie ma bezpośredniego linku ale nie mam dostępu do laptopa
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. "Starter" już od dawna jest na mojej liście książek do przeczytania. Pytanie tylko brzmi: kiedy znajdę na niego czas??

    http://ksiazki-mitchelii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Raczej nie warto jej kupować, dlatego zapoznam się ze Starterem w wersji elektronicznej, może jednak zaskoczy mnie pozytywnie :)
    http://dobraksiazka1.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń